ارسال در: چهار, Apr 8th, 2015
سینما / نقد | توسط admin

روایت معلق کاهانی

پایگاه خبری پرشیانیوز-فاطمه طوقانی پور-آخرین فیلم عبدالرضا کاهانی ضعیف ترین فیلم او در نیمه دوم کارنامه اش (از بیست به بعد) است. فیلم تنها موتیف های مورد علاقه کاهانی را در دل خود دارد و هیچ نشانی از خلاقیت و نکته سنجی وی در نمایش زوایای پیچیده و پنهان زندگی اجتماعی برخی اقشار خاص جامعه ندارد.
پوستر-فیلم

این در حالی است که اینبار برخلاف چند فیلم قبلی که فیلمنامه را به تنهایی نوشته،سعید قطبی زاده منتقد خوش فکر سینما در کنار او حضور داشته وفیلمنامه را باهم نوشته اند،عجیب و حتی جای تاسف دارد
که ما نتیجه درخشانی از این همکاری نمی بینیم.
فیلم به ظاهر دغدغه اجتماعی دارد،زنی تنها که در کنار حفظ آبرویش مجبور است برای گذران زندگی و تربیت فرزندش
به شهر بزرگ و بی رحمی مثل تهران کوچ کند.
اما شوهر سابقش به بهانه فرزندشان ( یا حتی علاقه ای که به وی دارد) او را ازانجام بسیاری از کارهایی که
مورد پسندش نیست منع می کند و دراصل مزاحم زندگی اوست.
زن برای اینکه روی پای خودش بایستد مجبور است خرید و فروش اقلام غیر مجاز،سوظن دیگران به ویژه دوستش،گرفتن خانه ای در حد وسعش اما بد،دید صاحب کارش، آوارگی و…را تحمل کند .
در پایان تنها شاهد بی پناهی زن و استراحت مطلق او پس از این همه گرفتاری و مشکلات هستیم.
نمایش فقر و آدم هایی که به خاطر نداری مجبور به کارهایی می شوند که نه تنها دلخواهشان نیست بلکه نتایج هولناکی
در بر دارد،همواره در تمامی فیلم های کاهانی مضمون اصلی بوده است.
اما هر بار پرداخت متفاوت و نگاه ویژه کاهانی سوژه را به نوعی متمایز از دیگر آثار وی
مینمود.در استراحت مطلق کاهانی هیچ تعریف خاصی از این سوژه تکراری برای ارایه به ما ندارد.
وی تنها تلاش کرده نمایشگر روزمرگی و آمال سرکوب شده و نوع اخلاقیات شخصیت های قصه اش باشد.
و به ما یادآور شود که همگی در سرنوشت محتوم هم مقصرند.در این ساختار روایی که کاهانی برای بیان قصه اش برگزیده ما از انتها با داستان همراه میشویم.اول شاهد نتیجه ی مصیبت های آوار شده بر سرشخصیت اصلی و پایان غم انگیزش هستیم وبعد به تماشای زنجیره علت ها دعوت میشویم.اینجاست که دنیای فیلم عملا رها شده،اینکه به نمایش مشکلات رنگ و وارنگ بپردازد و بایک اتفاق هولناک به آن پایان دهد همه چیز را زیر سوال می برد. نکته دیگر که همواره در آثار کاهانی مورد توجه  و حائز اهمیت بوده است،انتخاب بازیگران و بازی های متفاوتشان است.در استراحت مطلق ترکیب بازیگران خیلی نامانوس به نظر میرسد،مخصوصا حضور ترانه علیدوستی که
با اینکه کاملا مشخص است تمام تلاش خود را کرده (ازشیوه راه رفتن و نگاه کردنش و ادای کلماتی که کاملا مختص کاراکتر سمیرا طراحی کرده)اما بازهم تبدیل یه یکی از آدم های دنیایی که کاهانی می سازد نمی شود.

مجید صالحی،فریده فرامرزی و رضا عطاران بازی خوبی دارند.اما بابک حمیدیان در این بین تنها به داشتن لهجه و سر وضع و گریم اکتفا کرده است.
کاهانی فیلمنامه نویس بسیار توانایی است و تبحر خاصی در پرداخت جزییات دارد،کاهانی با “بی خود وبی جهت”،” اسب حیوان نجیبی است”و”هیچ” ثابت کرد فیلمساز خوبی است ما همچنان امیدواریم فیلم هایی به مراتب بهتر و درخشان تر از وی ببینیم.

دیدگاه

XHTML: شما می توانید از کد اچ تی ام ال استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>