ارسال در: چهار, Aug 24th, 2016

در بیان سینمای روایی، وجود 3 پایه اطلاعات، همذات پنداری و تعلیق لازم است

پایگاه خبری پرشیانیوز-نویسنده فیلم سینمایی «امکان مینا» گفت: در روایت سینمای داستانی لزوم وجود ۳ پایه اطلاعات، همذات پنداری و تعلیق مهم است. مخاطبان باید از داستان اطلاعات بگیرند، با شخصیت ها همذات پنداری کنند و نگرانی نسبت به شخصیتی پیدا کنند.

12486_942-e1462719035533

به گزارش پرشیانیوز به نقل از روابط عمومی اولین جشنواره فیلم سلامت، کارگاه تخصصی مبانی اولیه فیلمنامه داستان گو با حضور فرهاد توحیدی و علاقه مندان این حوزه در سالن شماره ۳ پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

توحیدی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه مبانی اولیه سینمای داستان گو به فیلم های بلند مربوط می شود، گفت: سینما از نظر من نقالی مدرن است یعنی برای گفتن داستان از ابزارهای تازه ای استفاده می کنیم اما این داستان ها شکل تازه ی داستان های قدیمی هستند.

وی افزود: آن چیزی که شاید پایه نقالی و داستان گویی است داستان های شکار و نقل سینه به سینه آن و همچنین از سرزمینی به سرزمینی دیگر است. این داستان ها رفته رفته دارای پیرایش و آرایش شدند، اشکال پیچیده تری یافتند و بنیاد اسطوره ای به خود گرفتند. اسطوره داستان کسانی است که در شکار چیره دست بودند.

وی در ادامه افزود:  در دوران شکار بحث کمک و لطف خدایان به انسان ها مطرح می شود، خدایان در جایی به نیم خدا و نیم انسان تبدیل می شوند و اینجاست که آرام آرام حماسه شکل می گیرد. حماسه با درام و اسطوره فرق می کند.

توحیدی با بیان اینکه پدر معنوی همه آثار داستانی ارسطو است، گفت: ارسطو به ما گفته است که چگونه داستان بگوییم. او به ما می گوید یک داستان باید آغاز، میان و پایان و همچنین زمان و مکان و موضوع نیز داشته باشد.

وی با بیان اینکه مبانی داستان گویی ارسطو در طول تاریخ دست به دست می شود و مورد آزمون و خطا قرار می گیرد، بیان کرد: برادران لومیر هم در فیلم های خود به گونه ای داستان داشته اند. به طور مثال خروج کارگران از کارخانه داستان دارد. لزوم داستان گویی رفته رفته در سینمای ناطق بیشتر حس می شود و متون فیلمنامه نویسی در دهه های 70 و 80 نمود بیشتری پیدا می کند.

توحیدی با اشاره به اینکه لحظه خلق یک داستان لحظه بسیار کوتاهی است و گاهی یک عکس، یک خبر، یک شخصیت می تواند کسی را آبستن داستان کند، عناصر روایی داستان را 6 عنصر دانست و گفت:     پیرنگ، پیش داستان، شخصیت ها، افکت های درام، ژانر و ساختار، این عناصر را تشکیل می دهند.

فیلنامه نویس فیلم سینمایی ‹امکان مینا›، با بیان اینکه توصیه ام به تمام دوستانی که می خواهند در راه فیلنامه نویسی قدم بردارند این است، همیشه به این موضوع فکر کنند که چگونه فیلمنامه ای بنویسیم که بیشترین گروه مخاطبان را جذب کند؟ بیان کرد: در حوزه داستان نویسی هر متنی که نوشته می شود باید ۳ پایه اساسی داشته باشد. پایه اول اطلاعات است، تماشاگر تا زمانی که در پی اطلاعات باشد به دنبال داستان می آید. تماشاگران باید از فیلم شما اطلاعات بگیرند تا حاضر شوند تا انتهای داستان را پیگیری کنند. پایه دوم همدردی و همذات پنداری است. مخاطبان باید با شخصیت های داستان همذات پنداری کنند تا داستان را دوست داشته باشند و پایه سوم تعلیق است. تعلیق به معنای این است که مخاطب نگران کسی و یا چیزی باشد که با آن اشتراکات زیادی دارد.

توحیدی در انتهای این کارگاه، گفت: در بیان سینمای روایی، 3 پایه ای که گفته شد شروط کار با عناصر ۶ گانه هستند. امیدوارم دوستانی که می خواهند فیلمنامه بنویسند به این نکته ها توجه داشته باشند.

دیدگاه

XHTML: شما می توانید از کد اچ تی ام ال استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>