ارسال در: یک, May 10th, 2015
سینما / نقد | توسط admin

تحلیلی بر فیلم مستند حق کپی رایت محفوظ است ؟؟

فیلم مستند حق کپی رایت محفوظ است ؟؟ به نویسندگی و کارگردانی روزبه رحیم نژاد در خطی داستانی و به بهانه آثار شهری لاله اسکندری به مشکلات کپی رایت در ایران از دیدگاه افرادی مانند حجت السلام نیکی ملکی مشاور وزیر ارشاد، حسین زندباف، مرتضی شایسته، امیرعباس گردان، دکتر امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و زینب تعالی حقوقدان و عرفان نظرآهاری می‌پردازد.

«حق کپی رایت محفوظ است؟؟» که فیلم برداری آن از سال 90 آغاز گردید به صورت مستقل تهیه و تولید شد که متاسفانه نتوانست به بخش مسابقه مستند جشنواره فیلم فجر راه پیدا کند . رحیم نژاد 3 سال از عمر هنری خود را صرف تحقیق و فیلمبرداری این فیلم کرد فیلمی که به اندازه بضاعت خود و به طور تاثیرگزاری به  معضلات و مشکلات عدم رعایت کپی رایت در ایران می پردازد .

عدم عضویت ایران در کنوانسیون برن سوئیس و رعایت نکردن مفاد این پروتکل جهانی صدمه زیادی را بر پیکره هنر ایرانی و هنرمندان این مرز و بوم وارد کرده است .

انسان از ابتداي خلقت، بنا بر فطرت و طبيعتش براي تلاش‌هاي كم يا زياد خود ارزش قائل بوده و ديگران را از تصرف در آن باز مي‌داشته است به طوري كه اين حس غريزي در بشر منشاء پديدآوردن اندوخته‌هاي شخصي و احساس تعلق به آنها گرديده است. اين احساس تنها به اندوخته‌هاي مالی او محدود نمي‌ شود ، بلكه در مورد اشعاري كه مي‌سراید ، نقاشي‌هايي كه می کشد و يا مطالبي كه مي‌نویسد نيز اعمال مي‌گردد.

مالكيت فكري كه از آن به مالكيت معنوي نيز تعبير مي‌شود حقی است که بر اساس این خلاقیت ذهنی بر فرد واقع می شود و دو بخش عمده دارد :

1- مالکیت آثار ادبي و هنري، كه شامل آثار سمعي و بصري، تجسمي، مكتوب و‌ مي‌باشد.
2- مالكيت‌هاي صنعتي و تجاري كه شامل اسم تجاري، علائم تجاري و صنعتي، حق اختراع، حق دانش فني و طرح‌هاي صنعتي و… می گردد .

هنرمند تولید کننده فکر است و جلوتر از دیگران گام بر می دارد و چراغ را روشن می کند . آن چه که در این فیلم به خوبی قابل مشاهده است رنجی است که هنرمندان به واسطه عدم توجه سودجویان به مالکیت معنوی آثارشان متحمل می شوند و مشکلات عظیمی را به بار می آورند . این مشکلات فقط مربوط به قشر خاصی از هنرمندان نیست ؛ نویسندگان ، مترجمان ، ناشران ، شعرا ، فیلم سازان و… همه و همه در تبعات این بی قانونی سهیمند . وجود ترجمه های همزمان از یک اثر ، عدم تامین معیشتی صاحبان اثر ، سالن های خالی سینماها و نبود امکان تولید پروژه های سینمایی عظیم به خاطر عدم بازگشت سرمایه ، کاهش اعتماد جمعی ، کسر علمی و فرهنگی به واسطه فروش مقالات و پایان نامه ها قسمتی از این تبعات است .

بدترین قانون از بی قانونی بهتر است . فیلم به طور ضمنی به نیاز هنرمندان به مراجع قانونی ذی صلاح و ضمانت اجرایی قوانین مربوطه اشاره می کند نیازی که مانع از ایجاد حس امنیت در هنرمندان شده است و در عوض به خاطر عدم هم خوانی مجازات با جرم و از بین رفتن اثر بازدارندگی قانون فضای امنی را برای متجاوزان فراهم آورده است .

شراره مهاجر

 

 

 

 

دیدگاه

XHTML: شما می توانید از کد اچ تی ام ال استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>